Rada Legislacyjna jest organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów istniejącym od 1972 roku. 1 września 2018 r. rozpoczęła się jej XIII kadencja. Kadencja trwa 4 lata.
Rada Legislacyjna wydaje opinie dotyczące projektów dokumentów rządowych, w szczególności projektów aktów normatywnych o szczególnie istotnych skutkach prawnych, społecznych lub gospodarczych.
Z wnioskiem o wydanie opinii mogą się do niej zwrócić: Prezes Rady Ministrów, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezes Rządowego Centrum Legislacji lub Sekretarz Rady Ministrów.
więcej informacji o Radzie Legislacyjnej
Kwartalnik „Przegląd Legislacyjny”
Swoje artykuły publikują w nim przedstawiciele szeroko rozumianych nauk prawnych: pracownicy naukowi, sędziowie, adwokaci, radcowie prawni o uznanym dorobku naukowym lub doświadczeniu zawodowym. Dominują teksty związane z procesem stanowienia prawa. Poruszane zagadnienia w sposób konstruktywny i nowatorski wpływają na rozwój myśli prawniczej w Polsce.
Historia
„Przegląd Legislacyjny” ukazuje się na rynku wydawniczym od 1996 r. Początkowo czasopismo było kwartalnikiem, w latach 2004–2006 ukazywało się jako dwumiesięcznik, od 2007 r. ponownie jest kwartalnikiem.
Od 2007 r. w skład Komitetu Redakcyjnego „Przeglądu Legislacyjnego” wchodzą wszyscy członkowie Rady Legislacyjnej..
Wydawca
Na stronie www.przegladlegislacyjny.gov.pl znajdują się pełne wersje artykułów opublikowanych w czasopiśmie (począwszy od nr 1/2022).
.

Nr 3/2022 Pobierz czasopismo w formacie PDF
Artykuły w aktualnym numerze:
Łukasz Kułaga
Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Prowadzi badania naukowe m.in. w zakresie międzynarodowego prawa inwestycyjnego, norm dotyczących użycia siły, prawa traktatów, zastosowania prawa międzynarodowego do cyberprzestrzeni oraz relacji prawa międzynarodowego do prawa polskiego.
ORCID: 0000-0003-0784-8293.
Udzielanie wsparcia wojskowego stronie międzynarodowego konfliktu zbrojnego z perspektywy prawa międzynarodowego w kontekście agresji rosyjskiej przeciwko Ukrainie
Agresja Rosji na Ukrainę i wsparcie wojskowe udzielane tej ostatniej przez państwa trzecie wznowiła dyskusję dotyczącą kontynuacji obowiązywania prawa do neutralności oraz jego znaczenia w dobie Karty Narodów Zjednoczonych. Mimo, że niektóre kwestie w tym zakresie pozostały sporne w doktrynie, w praktyce wsparcie wojskowe udzielane ofierze agresji tj. Ukrainie nie jest uznawane przez państwa (w przytłaczającej większości) za sprzeczne z prawem międzynarodowym. Równocześnie skala pomocy wojskowej udzielanej Ukrainie ożywiła dyskusję dotyczącą progu wymaganego dla transformacji statusu podmiotu neutralnego w uczestnika konfliktu zbrojnego. Problematyka ta była analizowana w ostatnich dwóch dekadach przede wszystkim z perspektywy konfliktów niemiędzynarodowych (zwalczanie ugrupowań terrorystycznych). Międzynarodowy rosyjsko-ukraiński konflikt zbrojny spowodował konieczność ponownej weryfikacji tego zagadnienia – tak w zakresie dotyczącym skali i rodzajów dostarczanego sprzętu wojskowego, jak i nowych zagadnień w szczególności wsparcia wywiadowczego i danych satelitarnych.
przeczytaj artykuł
Karina Parśniak
Legislacji. Prowadziła zajęcia z oceny skutków regulacji na aplikacji legislacyjnej w edycji 2021/2022.
Dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywała w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Departamencie Prawnym Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Nie posiada ORCID.
Regulacje dotyczące sposobu i kryteriów stwierdzenia śmierci mózgu w prawie polskim
Przedmiotem niniejszego artykułu jest przedstawienie przyjętego przez ustawodawcę sposobu uregulowania kwestii związanych z kryteriami i sposobem stwierdzenia trwałego nieodwracalnego ustania czynności mózgu, określanego mianem „śmierci mózgu”, w prawie polskim zarówno na gruncie obecnych, jak i poprzednich rozwiązań. Zagadnienia te obecnie są zawarte w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw zdrowia, wydanym na podstawie art. 43a ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, co z kolei budzi wątpliwości w kontekście zamkniętego katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego sformułowanego w art. 87 ust. 1 Konstytucji RP, w którym to „obwieszczenie” nie zostało wymienione. Rozwiązanie to jest analogiczne do konstrukcji przyjętej w poprzednim stanie prawnym na gruncie art. 9 ust. 3 ustawy transplantacyjnej z 2005 r., w pierwotnej wersji, który to przepis został zaskarżony przez Rzecznika Praw Pacjenta do Trybunału Konstytucyjnego. W niniejszym artykule zostanie również podjęta próba wskazania, w jaki sposób kwestie dotyczące kryteriów i sposobu stwierdzenia śmierci mózgu powinny zostać uregulowane, biorąc pod uwagę art. 87 ust. 1 Konstytucji, a także jaki stopień szczegółowości w tym zakresie należałby przyjąć.
przeczytaj artykuł
Gniewomir Wycichowski-Kuchta
Pracuje jako młodszy legislator w Departamencie Prawa Konstytucyjnego i Administracyjnego Rządowego Centrum Legislacji.
ORCID: 0000-0001-6390-4902.
Rozporządzenia nienormatywne na tle konstytucyjnego systemu źródeł prawa
przeczytaj artykuł
Jakub Stępień
ORCID: 0000-0003-4812-4806.
Populizm penalny. Definicja, przejawy, ocena
Celem pracy jest analiza zjawiska populizmu penalnego oraz sformułowanie nowej, syntetycznej definicji tegoż, uwzględniającej dorobek polskiej i zagranicznej nauki prawa. Poprzez krytyczną analizę sformułowanych już definicji, posiłkując się dorobkiem XX-wiecznej filozofii, autor próbuje uwzględnić wszystkie cechy konstytuujące politykę populizmu penalnego w swojej definicji, a także ocenić omawiane zjawisko, wskazując potencjalne zagrożenia i szanse zeń wynikające. Autor sięga do korzeni zjawiska populizmu jako takiego, wskazuje jego etymologię, historię oraz możliwość transpozycji tego pojęcia na grunt nauk prawnych oraz omawia mechanizm stanowienia prawa karnego w sposób populistyczny, wskazując alternatywy.